Ik eet nu een hoop stokbrood en heb sinds kort ook hele scherpen stukken in mijn ontlasting! Waardoor er soms bloed komt hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Nou, die scherpe stukken zijn in ieder geval niet afkomstig van de korst, als je daar bang voor bent. Als een hard stukje korst door je hele maagdarmkanaal is gekomen, dan is die echt niet hard meer.

Als ik er vanuit mag gaan, dat je wit stokbrood eet, dan is de kans dat je last hebt van obstipatie groot. Bij obstipatie (of verstopping) is er sprake van harde ontlasting.

Met onze voeding krijgen we normaal gesproken vezels binnen. Deze zorgen voor een extra vulling van de darm, waardoor de ontlasting sneller voortbewogen wordt. Daarnaast houden vezels vocht vast in de ontlasting. Beide zorgen voor een soepele ontlasting.
Wit brood (en dus ook wit stokbrood) bevat zeer weinig vezels en is daarom berucht om het veroorzaken van obstipatie.
De harde ontlasting kan ook aambeien veroorzaken, die vervolgens kunnen gaan bloeden tijdens de toiletgang.
Harde ontlasting kan "scherp" aanvoelen in de anus, zeker als er ook een pijnlijke aambei bij zit.

De oplossing zou dan liggen in het eten van meer vezels. Bruin brood ipv wit brood zal waarschijnlijk al veel schelen; dat mag ook een bruin stokbrood zijn. Daarnaast voldoende groente en fruit, en voldoende drinken.

Ik raad u overigens wel aan naar uw huisarts te gaan. Bloed bij de ontlasting is áltijd een reden om een arts te bezoeken. Er zijn namelijk een aantal mogelijke oorzaken, die u niet wilt missen. Aambeien zijn bij u vast het meest waarschijnlijk, maar daar jan ik via GV, zonder verdere informatie en onderzoek, onmogelijk zeker van zijn.
Mocht het nodig zijn, dan jan hij ook verder adviseren over uw voeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord flipjeboot, en volgens mij heel dicht bij de echte verklaring voor dat gevoel van "scherpe" stukken (niets anders dan ontlasting harder dan gebruikelijk) en bloeding (waarschijnlijk last van ambeien)
Van mij een dik verdiende +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je gabi71
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
check ook of het bloed donkerrood / zwart of licht helder rood. Is een belangrijke vraag voor je huisarts.Voel ook met gewassen handen of eventueel latex handschoen of je een bobbel voelt langs je anus. Was je handen daarna weer zorgvuldig. Had er vroeger namelijk ook heel veel last van. Ik verstop van brood. Ik ben glutengevoelig. In een saus met een paar tarwekorrels is geen probleem,maar pasta of brood zijn voor mij ernstig belasting voor mijn darmen. Ik blaas dan helemaal op. Dus voor mij geen brood meer. Ontspan ook meer als je grote behoeft moet doen.

Andere antwoorden (1)

probeer zo goed mogelijk te kauwen op uw voedsel,en je kan dan beter geen stokbrood meer eten,eet dan liever gewoon brood.En bloed in de stoelgang is geen goed teken,kan in het onschuldigste geval van speen voorkomen maar beter laat je dit eens controleren door je huisarts.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met speen bedoel je persen denk ik?
fremar
10 jaar geleden
Wat zijn aambeien of speen?
Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen met aders erin en zitten rondom de anus. Ze zijn het beste te vergelijken met spataders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een Belgische uitdrukking? Ik kende de term speen voor aambeien ook niet.