Teveel zout is wel slecht voor je. Als je elke dag veel te veel zout zou eten, dan kun je een te hoge bloeddruk krijgen. En een te hoge bloeddruk zorgt dat je kans hebt op hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout geeft smaak aan veel gerechten. Te veel zout is slecht vooriedereen,of je nu 13 of 131 bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Precies!
Zout is essentieel voor je maar zoals met alles wat we in ons mond stoppen, daar waar 'te' voor staat is niet goed. zo ook met zout. Gemiddeld staat voorgeschreven om 6 gram zout per dag te nuttigen, al gauw hebben wij als Nederlands rond de 9 á 10 gram zout. Kalium is een goed alternatief. Voor het onderzoek werd naar de kaliumconsumptie in 21 landen over de hele wereld gekeken. De gemiddelde kaliuminname varieert van 1,7 tot 3,7 gram per dag. Pas vanaf de aanbevolen hoeveelheid van 4,7 gram per dag heeft kalium positieve gevolgen voor de gezondheid... check gerust de onderstaande link voor informatie over Kalium, zout en bloeddruk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heb je een beetje zout wel nodig maar TEVEEL zout is slecht op elke leeftijd. Ze zeggen dat 6 gram zout per dag mag maar alles wat je meer eet is niet goed.

Als je er echt meer over wilt weten vraag dan eens aan je vader of moeder om samen met je te kijken op internet, bijvoorbeeld op deze site http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/zout.aspx?highlight=zout

Maar maak je niet teveel zorgen, je bent nog te jong om je hierover druk te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een enkele gram meer dan die 6 gram lang niet zo schadelijk is als ons wordt voorgespiegeld. Je geeft wel duidelijk aan dat we (een klein beetje) zout nodig hebben. Dat vind ik absoluut een PLUS waard. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de plus. Ik schreef ook bewust 'ze zeggen dat...' ;-)
Leeftijd speelt geen rol bij zout, als je er gewoon te veel van binnen krijgt is het slecht, maar dat is met alles...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed doorspoelt, dus voldoende drinkt, is een beetje (meer) zout niet slecht voor je, ongeacht je leeftijd. Als je gezondheidsproblemen hebt, zoals nierfunctiestoornissen, dan is het een ander verhaal.

Toegevoegd na 17 uur:
"Huh, iedereen zegt dat zout slecht is, dus die Keesvi kan geen gelijk hebben. Min!"
Dat staat nog te bezien. Sinds jeugdartsen steeds meer ondervoede kinderen zien omdat ouders hun kinderen allerlei light ("dus gezond") producten voeren is het nu de zoutreductiepropaganda, die bij doorschieten juist meer cardiale problemen oplevert dan bespaart. Nederlandse cardiologen hebben daar kort geleden nog voor gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zouten zijn heel belangrijk onder meer om je lichaamsvocht vast te houden.

Dat geldt niet specifiek voor een dertienjarige..maar voor elk mens van elke leeftijd.

Zouten zijn daarom van wezenlijk belang om..in leven te blijven.

Echter zoals eigenlijk met alles moet je zout niet in te grote hoeveelheden nuttigen..omdat het dan als een soort vergif gaat werken.

Je kunt het vergelijken met water. Water is een pure noodzaak voor de mens omdat hij/zij anders uitdroogt en sterft.

Het is echter niet de bedoeling dat je lichaam een overvloed van water krijgt..omdat je dan verdrinkt.

Kort gezegd: Zout is een onontbeerlijke stof voor het lichaam..maar dan wèl met mate genomen..en de leeftijd is hierbij niet van belang.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dikke plus voor je afgewogen betoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, ik probeer inderdaad altijd mijn antwoorden zoveel mogelijk te motiveren en/of te onderbouwen. Groet, Ton